Tuesday’s papers: Mubarak’s health deteriorates and Egyptians see Adly behind bars for the first time

Privately owned Al-Shorouk writes on its front page this morning that former Interior Minister Habib al-Adly was seen in his blue prison suit for the first time on air. 

The historic trial was the fourth of its kind to be broadcast on national TV for all Egyptians to watch. By the end of it, Judge Adel Abdel Salam Gomaa ordered the merging of the cases for both Adly and former President Hosni Mubarak.

Al-Dostour's headline points out that after the order, Mubarak's health suddenly deteriorated. The independent newspaper adds that the former had confided to a member of his entourage that the Egyptian people are ungrateful. Mubarak’s health seems to deteriorate as the time of his trial approaches.

State-owned Al-Ahram writes that all officials from Mubarak's regime will be removed from their positions in the near future, and necessary legal procedures will be taken against the police officers accused of blackmailing families of protesters killed in the revolution.

A committee headed by Prime Minister Essam Sharaf announced 16 decisions to manage the current state of instability, the paper said. The committee also held the government responsible for setting a maximum wage for government employees.

Independent Al-Wafd reports that special procedures are being planned for 3 August, the date of Mubarak's trial, including a special ambulance available for any emergencies during the trial. On the other hand, it says protesters in Tahrir Square chanted against the latest event, saying the procedures being taken against the old regime are slow and inefficient.

Like most independent and state-owned newspapers today, Al-Akhbar also writes about the 3 August trial and states that Council of Ministries spokesperson Ambassador Mohamed Hegazy said that 500 families of martyrs have received their LE5000 compensation and LE1500 as a monthly pension.  

On its first page, Al-Gomhurriya writes that the government will decide on maximum wages within a month and create a legal team to help the families of the revolution's victims. The state-owned newspaper says a military court has ordered 15 days of detention for former Prime Minister Ahmed Nazif for illegally selling a piece of land that belonged to the army to businessman Mamdouh Filipe.

Egypt's papers:

Al-Ahram: Daily, state-run, largest distribution in Egypt
Al-Akhbar: Daily, state-run, second to Al-Ahram in institutional size
Al-Gomhurriya: Daily, state-run
Rose al-Youssef: Daily, state-run
Al-Dostour: Daily, privately owned
Al-Shorouk: Daily, privately owned
Al-Wafd: Daily, published by the liberal Wafd Party
Al-Arabi: Weekly, published by the Arab Nasserist party
Youm7: Weekly, privately owned
Al-Tahrir: Daily, privately owned

Related Articles

Back to top button