Tuesday’s papers:Doctors strike and the Cabinet reports

The doctors' strike is the only event highlighted in all of Tuesday's newspapers. Freedom and Justice, the daily published by the Muslim Brotherhood's political party, reports on the announcement of some citizens and nursing staff who are refusing to strike because "the country doesn't lack troubles."

The privately owned Al-Shorouk reports that Mona Mena, a member of the strike committee, said that turnout was up to 100 percent in some governorates, while Doctors Syndicate board member Ahmed Lotfy told the paper those numbers were incorrect.

The state-run flagship Al-Ahram seemed more subjective with its coverage under the subheadline, "A partial doctors' strike, and emergency rooms continue to work."  The paper’s coverage includes a full-page story of a child in Bulaq Hospital whose mother reportedly begged doctors for treatment, but the doctors refused.

Al-Watan, a privately owned daily, stresses contradictions between the numbers presented by the Ministry of Health and the Doctors Syndicate. It reports that the ministry reduced turnout estimates to 15 percent, while the syndicate insists that 70 percent of doctors all over Egypt stayed home. Al-Watan also reports that scuffles involving doctors broke out.

A Cabinet report on President Mohamed Morsy’s 100 days project also shares the front pages of Tuesday’s papers alongside the strike. Al-Tahrir, the privately-owned paper, covers a protest by employees of the Housing Ministry under the headline, "The 100 days report is against the government."

The report is totally ignored by Freedom and Justice, but highlighted by Al-Shorouk under the headline, “The president fails at the test of cleanliness and traffic, but passes on security and fuel." On the other hand, Al-Ahram reports that that 37 percent of Egyptians have never heard of the 100 days program.

Vice President Mahmoud Mekky's meeting with state newspapers’ editors-in-chief last night is also highlighted in Tuesday’s papers, bringing to mind Former President Hosni Mubarak’s meetings before important decisions. Yasser Ali, the presidential spokesman, was reportedly announcing a major corruption issue during the meeting, according to Freedom and Justice.

Mekky said that the People’s Assembly would not be reinstated, and invited Mohamed ElBaradei and Amr Mossa to a compromise over the new constitution, according to Al-Ahram.

Al-Tahrir stresses Yasser Ali's denial of presidential adviser Saif Abdel Fattah’s statement regarding the possibility of Egyptian military intervention in Syria. "Presidential advisers submit proposals, but they represent themselves, not the president," says Ali. The paper shortened the meeting to four lines, reporting only on Ali's statement.

Also, in a medium-sized photo on the front page, Freedom and Justice highlights Saad al-Katatny’s nominations for president of the Freedom and Justice Party.

Al-Ahram: Daily, state-run, largest distribution in Egypt

Al-Akhbar: Daily, state-run, second to Al-Ahram in institutional size

Al-Gomhurriya: Daily, state-run

Rose al-Youssef: Daily, state-run

Al-Dostour: Daily, privately owned

Al-Shorouk: Daily, privately owned

Al-Watan: Daily, privately owned

Al-Wafd: Daily, published by the liberal Wafd Party

Youm7: Daily, privately owned

Al-Tahrir: Daily, privately owned

Freedom and Justice: Daily, published by the Muslim Brotherhood's Freedom and Justice Party

Sawt al-Umma: Weekly, privately owned

Al-Arabi: Weekly, published by the Nasserist Party

Al-Nour: Official paper of the Salafi Nour Party

Related Articles

Back to top button